Cold calling

De kunst van onaangekondigd bellen

adenda: cold calling
Cold calling: de telefoon pakken en iemand bellen die je nog nooit hebt gesproken wordt door menigeen als lastig ervaren. En ja, dat is het ook. Zeker als je het niet vaak doet. Wat het lastig maakt is dat je niet weet wie je aan de lijn krijgt. Hoe zal je gesprekspartner op jouw verhaal reageren? En bereik je uiteindelijk wel je doelstellingen? Niet voor niets zijn er vele artikelen en trainingen te vinden over koude acquisitie.

Gelukkig kan een goede voorbereiding je helpen! Probeer voordat je gaat bellen zoveel mogelijk informatie te vinden over het bedrijf en contactpersoon. Door gedegen vooronderzoek weet je wat het bedrijf doet en wat zij belangrijk vinden. En je weet meteen met wie je het gesprek aangaat. Verkregen informatie probeer je natuurlijk te gebruiken als kapstok in jouw verhaal.

Een andere tip is om van te voren goed na te denken over je openingszin (elevatorpitch) zodat je binnen 30 tot 60 seconden de aandacht van jouw gesprekspartner weet te krijgen. Een openingszin kun je baseren op een pijnpunt die binnen jouw doelgroep speelt en waar jij met jouw dienst of product een passende oplossing voor gaat aanbieden.

Laat je vooral niet uit het veld slaan als er geen interesse is! Je kent het wel. Je verteld enthousiast jouw verhaal en aan het eind hoor je dan “nee bedankt, we hebben geen interesse”. Vaak staan de ‘koude bellers’ dan met een mond vol tanden en klappen dicht. Mijn tip: vraag vooral wat de reden van afwijzing is. Wellicht is het nu gewoon niet het juiste moment en mag je met een halfjaar weer terugbellen.

Wil je eens wat meer weten over cold calling of laat je het liever over aan een professional? Cold calling is één van de diensten waar ADENSA ondersteuning bij kan bieden. Geïnteresseerd? Een afspraak is zo gemaakt. En je mag mij natuurlijk altijd onaangekondigd bellen!